Lørdag 15. april i Ibsenhuset i Skien ble Jazzprisen holdt for første gang. Elleve priser ble delt ut til musikere og aktører som alle er i jazzens tjeneste. Det var en rekke konserthøydepunkter samt utmerkelser i et stort spenn av norsk jazz. Under showet, som ble sendt direkte på NRK Jazz, fikk vi musikk fra Scheen Jazzorkester, Cortex, Hedvig Mollestad, LILJA med gjester, Fåx Trått, Oslo 14, Joakim Rainer Trio, Marthe Lea Band og Summers/Holsen.
Her er vinnerne (les begrunnelser lenger ned):
Buddy-prisen – Elin Rosseland
Årets jazzklubb – Stord Jazzklubb
Storbandprisen – Fred Glesnes
Norsk jazzforums hederspris – Karin Krog
Årets verk – Mensa Rotunda av og med komponistkollektivet OJKOS, skrevet av Andreas Rotevatn
Musikernes pris – Helge Norbakken
Jazzambassadøren – Paal Nilssen-Love
Jazzformidleren – Terje Mosnes
Jazzaktivisten – Motvind Kulturlag
Frivillighetens pris – Magnar Skreslett fra Hemnes Jazzforum og Hemnesjazz
Ungjazzprisen – Shannon Mowday
Begrunnelser for alle priser:
Buddy-prisen: Elin Rosseland
Årets Buddy tildeles en utøver, komponist og tekstforfatter som i kraft av sitt kunstneriske virke har inspirert generasjoner av musikere i Norge.
Som komponist er årets Buddy-mottaker alltid på vei videre, og har en organisk måte å kombinere tekst, musikk og stemmebruk på. Hun har et tonespråk som er gjenkjennbart, med en personlig signatur, som overrasker og fornyer. På en unik måte kombinerer hun letthet, eleganse og inderlighet i det vokale, med kompleksitet i det melodiske og harmoniske. Hun bruker gjerne norske tekster, enten egne eller andres, ofte underfundige og åpne, og evner å være en stor og tydelig låt- og tekstformidler, samt å jobbe mer instrumentelt med stemmen.
I videreutviklingen av improvisatoriske vokabular for sangere, har årets Buddy-mottaker vært en foregangsfigur, både melodisk, sonisk og idemessig. Hun eksperimenterer formmessig med kortere og lengre friimproviserte strekk, og har også vært en pioner innenfor bruk av elektronikk. Siden tidlig på 80-tallet har årets Buddy-mottaker laget, fremført og gitt ut både egen musikk og andres i en rekke forskjellige konstellasjoner.
Hun har bidratt som pedagog ved NMH, de viktige sommerkursene på Toneheim/Søgne, og ikke minst gjennom å stifte vokalensemblet Oslo 14, der hun har vært kunstnerisk leder og initierte en rekke bestillingsverk med andre kunstnere. I Oslo 14 fokuserer hun på den frie improvisasjonen og mulighetene som ligger i et vokalensemble, og har åpnet opp et viktig rom for mange vokalstudenter. Hun er en yndet komponist for vokalgrupper, og har også komponert for større instrumentalensembler.
Kvaliteten på alt hun gjør er skyhøyt. Og hver enkelt utgivelse og konsert møtes derfor med stor forventning, og betyr mye for mange. Hun har alltid vært en som har gått foran i det improviserende vokalmiljøet, møtt med respekt, forundring, beundring og forventning, og er en viktig del av den norske historien om improvisert vokalmusikk.
Det er en stor glede å tildele Buddy 2023 til Elin Rosseland!
Årets jazzklubb: Stord Jazzklubb
Prisen for årets jazzklubb 2023 går til en klubb som på imponerende kort tid har fått et særdeles godt omdømme blant både publikum og musikere. Gjennom god organisering og sikker økonomisk styring har klubbens styre skapt et trygt fundament for en aktiv jazzklubb, og menneskene bak klubben arbeider målrettet for at alle involverte skal føle seg vel mottatt. I tillegg er dette en arrangør som er svært bevisst bærekraftelementet, og de samarbeider aktivt med andre arrangører i regionen om å legge regionale turneer for gjestende musikere. Årets jazzklubb 2023 har siden oppstarten i 2016 arrangert en imponerende mengde konserter, de har blitt med på et lokalt festivalsamarbeid og arrangerer jevnlig workshops og seminarer for unge musikere.
Prisen for Årets jazzklubb 2023 går til Stord Jazzklubb.
Storbandprisen: Fred Glesnes
Årets mottaker av storbandprisen er en aktiv musiker og storbandleder, som i tillegg til å lede sitt faste storband, er en ettertraktet bandleder og solist i flere av regionens øvrige ensembler. Årets prismottaker omtales som en bandleder som bidrar med kompromissløs kvalitet i en lun og inkluderende tone, og er en viktig brikke både når det gjelder rekruttering og det å skape aktivitet lokalt og regionalt. Han har tatt initiativet til en rekke interessante samarbeidsprosjekter med storbandene han har ledet, og har med Tromsø Storband spilt med blant andre Nils Landgren, Randy Brecker og Karin Krog.
Norsk jazzforums storbandpris 2023 går til saksofonist, bandleder, komponist, arrangør og universitetslektor Fred Glesnes.
Norsk jazzforums hederspris: Karin Krog
Norsk jazzforums hederspris er en utmerkelse som anerkjenner arbeid utført over tid av ekstra stor betydning og inspirasjon for jazzfeltet her i Norge og/eller internasjonalt. Få, om noen, dekker denne beskrivelsen like godt som årets hederspris-mottaker.
Karin Krog begynte å synge jazz som tenåring, og vakte oppsikt allerede som 18-åring under en jam i Penguin-klubben i 1955. Dette førte til at hun ble engasjert av Kjell Karlsen, hadde sin radiodebut året etter, og ble videre engasjert på restaurant Humlen, der hun spilte sammen med blant annet Mikkel Flagstad og Einar Iversen. Fra tidlig 1960-årene hadde hun flere band under eget navn, og samarbeidet gjennom 60- og 70-tallet med blant annet Arild Andersen, Bjarne Nerem, Egil Kapstad og Jon Christensen.
I 1964 albumdebuterte Karin Krog med «By Myself». Siden har det blitt over 40 album i eget navn, og som gjesteartist er hun å finne på en lang rekke andre innspillinger. Hennes andre utgivelse kom i 1966, og da startet for alvor hennes internasjonale karriere. Etter konserter i Europa og USA, og blant annet plateinnspillinger med Don Ellis’ storband, nådde Krog i 1967 til topps i Down Beat’s kritikeravstemning i klassen «artists deserving of wider recognition». Siden har hun turnert verden rundt og mottatt bred internasjonal anerkjennelse.
Krog har samarbeidet med en mengde fremtredende jazzmusikere fra inn- og utland, blant andre Dexter Gordon og Archie Shepp. Siden slutten av 1960-årene har hun eksperimentert med bruk av elektroniske virkemidler, både innen jazz og i samarbeid med samtidskomponister på det klassiske området. Fra midten av 1970-årene har hun arbeidet i mindre formater og samarbeidet mye med den britiske saksofonisten John Surman, og i perioder også i duo med pianistene Bengt Hallberg, Dave Frishberg og Nils Lindberg samt med bassisten Red Mitchell.
Gjennom 80-, 90- og 2000-tallet fortsatte Krog å turnere internasjonalt, gi ut egne plater og bidra på andre innspillinger. I 1994 kom samlealbumet Jubilee ut på amerikanske Verve, og Krog ble første norske artist til å utgi plate på dette legendariske selskapet. I anledning Krogs 80-årsjubileum i 2017, ble boksen The Many Faces of Karin Krog (Recordings 1967–2017) utgitt av Odin Records, en samling som illustrere hennes store bredde som artist.
Karin Krogs engasjement strekker seg utover eget musikervirke. Allerede i 1965 var hun én av initiativtagerne til en organisasjon med formål om at musikere selv skulle kunne arrangere konserter, og hun ble organisasjonens første leder. Dette bidro til en ny oppblomstring i en laber periode for norsk jazz. På 60-tallet var hun også delaktig i å etablere konsertserien Jazz på Munch. Siden 1987 har hun drevet sitt eget plateselskap, Meantime Records.
Karin Krog har mottatt en rekke priser for sitt kunstneriske virke. Allerede i 1965 ble hun tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen, som første kvinne. Hun har vært nominert til Spellemann-prisen mange ganger, første gang i 1974, og i 2013 mottok hun hedersprisen. I 2005 ble hun utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og hun har mottatt blant annet Norsk kulturråds ærespris (2021), Oslo kommunes kunstnerpris (1981), Gammleng-prisen (1983 og 2014) og Oslo Jazzfestivals Ella-pris.
Årets mottaker av Norsk jazzforums hederspris kan i aller høyeste grad beskrives som et ikon og en pionér i norsk jazz. Hun er nyskapende, utforskende og modig, har gjennom mange tiår vært en stor inspirasjonskilde for andre musikere, og er en foregangskvinne for yngre generasjoner. I en alder av 85 år er Karin Krog fortsatt en aktiv og vital musiker. Hedersprisen kan knapt tildeles en mer verdig mottaker.
Årets verk: Mensa Rotunda av og med komponistkollektivet OJKOS, skrevet av Andreas Rotevatn
Jazzmusikere har alltid forholdt seg aktivt til tradisjonen og den store historiske sangboka. I norsk sammenheng har det også lenge blitt jobbet ekstra aktivt for å legge til rette for å få frem nye komponister i musikkformen vår. Mottakeren av Årets verk er et ypperlig eksempel på dette. Her kryr det faktisk av dem. Det gir seg også til uttrykk i selve komposisjonen, skrevet av én av dem men med åpenhet for hva den enkelte kollega har å bidra med. Ikke bare tar det konkret utgangspunkt i en historisk idé om likeverdige skapende mennesker samlet rundt bordet med en oppgave. Den lekre og rytmisk interessante musikken som er innspilt på dette albumet er også tenkt for videre tolkning av andre – noe som allerede også er blitt en egen utgivelse.
Mottaker av Årets verk for 2023 er Mensa Rotunda av og med komponistkollektivet OJKOS, skrevet av Andreas Rotevatn.
Musikernes pris: Helge Norbakken
Musikernes pris tildeles en trommeslager som av musikerkollegaer beskrives som en perfekt blanding av damplokomotiv og vulkan; han bringer oss trygt frem til målet, med noen herlige overraskende utskeielser på veien. En levende legende, en ekte drømmeprins både å jobbe med og spille med.
Videre omtales prismottakeren som en musiker som løfter de kunstneriske prosjektene han går inn i – både som en eminent og totalt original musiker, men også som et varmt, humoristisk og klokt medmenneske. Han er alltid aktivt medskapende og samtidig ydmyk i forhold til andres visjoner.
Prismottakeren har utviklet en sound som ikke kan sammenlignes med noen annen, og besitter en musikalsk integritet som beriker alle de han spiller med. Med kollegaer og yngre generasjoner av musikere deler han også raust av sine erfaringer og tanker om musikk.
Han er kjent for musikalske samarbeid med artister som Mari Boine, Jon Balke, Kari Bremnes, Maria Joao, Karl Seglem, Becaye Aw, Miki N´Doye, Jovan Pavlovic og Anne Wylie, som også sier noe om hans musikalske allsidighet. Som frilanser har han turnert verden rundt, og hatt sentral rolle i en rekke bestillingsverk.
Helge Norbakken er en sann musikernes musiker, med en imponerende og variert karriere, som yter stor respekt i hele jazzmiljøet – og høyst verdig mottaker av musikernes pris!
Jazzambassadøren: Paal Nilssen-Love
Gjennom hele sitt musikalske virke og kunstnerskap har Jazzambassadøren krysset grenser, ikke bare sjangermessig, men også over landegrenser. Med evnen til å se utover det å eksportere seg selv og sin egen musikk, og forstå viktigheten av musikken som brobygger mellom mennesker og kulturer. Han har gjort dypdykk i musikalske tradisjoner, inkorporert disse i egen musikk, satt sammen utallige bandprosjekt og turnert verden. Gjennom denne utstrakte virksomheten har han skapt et omdømme for norsk jazz og en hel generasjon norske musikere internasjonalt, og gjensidig bragt verden med seg til Norge. Ikke nok med å være en banebrytende trommeslager og improvisatør, har han vært med å etablere to internasjonalt anerkjente festivaler i All Ears og Blow Out!
Paal Nilssen-Love er Jazzambassadøren!
Jazzformidleren: Terje Mosnes
Jazzformidler-prisen tildeles en person som gjennom mange tiår har vært helt sentral i formidling av norsk jazz, ikke bare ut til jazzmenigheten, men også ut til et langt større publikum. Han har selv uttalt at han gjennom disse årene har vært vitne til «sjangerens klassereise», men vi vil påstå at han gjennom sin formidling selv har bidratt til å løfte norsk jazz ut fra sin litt hemmelige og smale tilværelse. Hans brennende engasjement og kjærlighet til musikken har ligget til grunn for alt han har formidlet gjennom anmeldelser, intervjuer og nyhetssaker, og han har stått på og kjempet for jazzjournalistikkens plass i noen av landets største medier. En gjennomgang av hans arbeid fra 1970-tallet og fram til i dag gir et unikt innblikk i norsk jazzhistorie, og nylig ble mye av dette samlet i en imponerende intervjubok som vil bli stående som viktig historisk dokumentasjon av utviklingen i norsk jazz. Som kollega Audun Vinger skriver i bokas forord: «Om det hadde eksistert en pris for norske jazzjournalister, en tastaturets Buddy-pris, ville Terje Mosnes vært den første og mest naturlige mottaker.» Og vi er så hjertens enige!
Han sier selv han er pensjonist, men har heldigvis ikke gitt seg helt, fortsatt deler han både av kunnskap og entusiasme i jazzens egne medier. Vi gleder oss til å lese mer!
Jazzformidler-prisen for 2023 tildeles Terje Mosnes!
Jazzaktivisten: Motvind Kulturlag
I dagens kommersielt orienterte kultur- og samfunnsliv vil det å arbeide med jazz uansett ofte være uttrykk for aktivisme. Men det finnes også dem som mer aktivt benytter seg av jazzens formspråk for å spre holdninger, bidra med informasjon, opprette et fellesskap, og til å påvirke den politiske og sosiale bevisstheten vår. Dette kan for eksempel gjøres via konsertarrangementer og plateutgivelser, politiske møter og deltakelse i debatter, eller utgivelser av bøker og magasiner. Årets mottaker av Jazzaktivisten gjør alt dette. I tillegg hører og merker man også det brennende engasjementet direkte i all musikken som kommer derfra, og på hvilken måte mottakeren har lagt til rette for en mer egalitær konsertopplevelse.
Ungjazzprisen: Shannon Mowday
Mottaker av Ungjazzprisen er musiker og komponist som turnerer i Norge og utlandet med egne og andres prosjekter, i tillegg til å utgi plater, skrive bestillingsverk og være en tydelig og viktig stemme i miljøet. Men det er for hennes engasjement for og med unge talenter at hun tildeles Ungjazzprisen. Siden 2016 har prismottakeren vært musikalsk leder for Akershus og Oslo Ungdomsjazzorkester (AOJO), og hennes arbeid med AOJO har vært med på å forme, inspirere og motivere en hel generasjon unge musikere fra Oslo og Akershus. Hun er en inspirerende pedagog og har en unik evne til å få de unge til å trives og yte sitt beste. Hun er opptatt av å lage plass til alle i bandet og tilpasse musikken som spilles til hver enkelt musiker, slik at alle både føler mestring og blir utfordret på en god måte. Ungdommene forteller at hun ikke bare fungerer som musikalsk leder, men også som mentor, inspirator, fasilitator og venn. Hun er genuint opptatt av ungdom og vil at alle, uansett bakgrunn og identitet, skal oppleve glede, mening og mestring med jazzmusikk i et trygt og sunt miljø. Hun betyr enormt mye for mange unge jazzinteresserte og jazzmusikere de siste årene, og er en stor ressurs for miljøet.
Ungjazzprisen tildeles Shannon Mowday!
Frivillighetens pris: Magnar Skreslett
Frivillighetens pris går til en ildsjel som gjennom flere tiår har bygget opp og støttet det lokale musikklivet, og som har klart å engasjere en hel bygd i jazzaktiviteten. Som frivillig har han tilrettelagt for fantastiske musikkopplevelser både med unge, lokale amatører og med tilreisende profesjonelle musikere. Han gir god plass til ungdommen, viser dem fram i alle aldre, og nyter stor anseelse blant etablerte musikere. Av jazzmiljøet omtales prismottakerens «nese for booking», hans evne til å sette sammen nye konstellasjoner og hans evige nysgjerrighet, som helt unik.
Gjennom sitt 71-årige liv har han viet mye tid til frivillig arbeid og er en synlig skikkelse i landsdelens jazzmiljø. Hans utrettelige arbeid for jazzen i nord er høyt verdsatt, både av lokalmiljøet, publikum, musikere og jazzmiljøet.
Frivillighetens pris går til Magnar Skreslett fra Hemnes Jazzforum og Hemnesjazz.